О молитви Исусовој - Светитељ Игњатије (Брјанчанинов), епископ Ставропољски
(МОЛИТЕ СЕ НЕПРЕСТАНО - Свети Игњатије Брјанчанинов, Свети Теофан Затворник - Избор из дела)
Свети Оци су молитвом заправо називали молитву Исусову која се произноси овако: "Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме грешног". Свети Јован Лествичник, говорећи о онима који живот проводе у молитвеном тиховању, каже да "једни од њих певају и већи део свога времена проводе тако (певајући), док други истрајавају у молитви" (Леств.27). Под певањем овде се подразумева молитвено читање псалама (тада још није било других молитава које се данас употребљавају), а под молитвом се подразумева - молитва Исусова. Такво значење имају и следеће речи истог светитеља: "Већи део ноћи посвети молитви, а мањи појању псалма" (Леств.27). Овако значење речи молитва и певање псалама у делу светог Јована Лествичника објашњавају каснији велики подвижници и учитељи монаштва, преподобни Симеон Нови Богослов и Григорије Синаит. Молитва Исусова има два вида: усну и умну. Подвижник сам по себи прелази са усне на умну молитву онда када је молитва - пажљива. Испрва се треба научити усној молитви Исусовој. Молитва Исусова се обавља стојећи, а када понестане снаге седећи па чак и лежећи. Најбитније особине те молитве јесу: пажња, затварање ума у речи молитве, произношење молитве без икакве журбе и скрушење духа. Иако су ови услови неопходни за сваку молитву, лакше их је испунити и више се захтевају приликом савршавања молитве Исусове. Приликом појања псалама различите мисли у које је одевена молитва невољно привлаче пажњу ума и на известан начин га расејавају. Али код молитве Исусове ум се усредсређује на једну мисао: на мисао о Исусовом помиловању грешника. Споља гледано ово делање је сасвим скромно, али опит показује да је оно најплодније од свих душевних делања. Силу и углед даје му свесилно и свесвето име Господа Исуса Христа. Пророк је, пророкујући о Богочовеку, најавио: Сваки који призове Име Господње биће спасен (Јоил 2,32). Пророчке речи понавља апостол Павле (Рим. 10,13) - јер ако исповедаш устима својим да је Исус Господ, и верујеш у срцу своме да га Бог подиже из мртвих, бићеш спасен (Рим. 10,9). Свети апостол Петар је, по исцељењу хромога од рођења, пред јудејским Синедрионом засведочио следеће: Кнезови народни и старешине Израиљеве! Ако нас (свете апостоле Петра и Павла) данас испитујете због доброчинства болесном човеку, како он оздрави, нека је на знање свима вама, и свему народу Израиљеву, да у име Исуса Христа Назарећанина, којега ви распесте, којега Бог подиже из мртвих, њиме стоји овај пред вама здрав. Јер нема другога Имена под небом данога људима којим би смо се могли спасити (Дап. 4,8-10,12). Коришћење свесветог Божанског имена Исус у молитви и мољење у овом имену установио је Сам Господ наш Исус Христос. У ово је могуће уверити се из оне најузвишеније и најдубље беседе која се налази у Еванђељу од Јована (Јн. 13,31 14,15, 16) и коју је Господ водио са светим Апостолима после Тајне Вечере, у онај знаменити час који претходи добровољном изласку Господа на место издаје и страдања, спасоносних за људски род. Учење које је Господ тада изложио носи обележја закључног, предсмртног завештања, у коме је Он сабрао и пред Својим ученицима, а кроз њих и пред читавим родом хришћанским, изложио оне за душу најспасоносније, кључне заповести, поуздане и непогрешиве залоге вечног живота. Између осталих доказа и духовних дарова дато је и потврђено допуштање и заповести за мољење именом Исусовим. И што год заиштете (од Оца) у име Моје - рекао је Господ ученицима Својим - то ћу учинити, да се прослави Отац и Син. И ако ишта заиштете у име Моје, Ја ћу учинити (Јн. 14,13-14). Заиста, заиста вам кажем да што год заиштете од Оца у име Моје, даће вам. До сада не искате ништа у име Моје; иштите и добићете, да радост ваша буде испуњена (Јн. 16,23-24). Шта је то што је у стању да испуни радошћу онога ко прима и што ће бити даровано онима који се моле именом Господа Исуса? Биће даровани - одговарам речима Господњим - Дух Свети, кога ће Отац послати у име Моје (Јн. 14,26). Ово опитно признање припада светим Оцима и представља њихово предање.
молитвеник » књиге о молитви » претходна страна »
|