ПРЕОСВЕЋЕНИ ЕПИСКОП ИГЊАТИЈЕ О МОЛИТВИ ИСУСОВОЈ
(МОЛИТЕ СЕ НЕПРЕСТАНО - Свети Игњатије Брјанчанинов, Свети Теофан Затворник - Избор из дела)

1. Свети оци молитвом у правом смислу те речи називају молитву Исусову, која се произноси овако: "Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме грешног!"

2. Испрва се треба научити на усну молитву Исусову. Подвижник прелази са усне на умну молитву Исусову сам по себи, онда када је усна молитва пажљива.

3. Исусова молитва се обавља стојећи, а када понестане снаге седећи, па чак и лежећи. Основна својства те молитве треба да буду: пажња, затварање ума у речи молитве, потпуно одсуство журбе и скрушеност духа.

4. У почетку одреди себи да полако и без журбе произносиш макар сто молитава Исусових. Касније, ако видиш да можеш произвести и више, додај другу стотину. Временом можеш даље умножавати број молитава. Молитве не произноси журно, једну за другом; после сваке направи мали предах, тако ћеш момоћи уму да се усредсреди. Произношење молитава без заустављања расејава ум. Диши опрезно, тихо и споро, јер то чува од расејаности.

5. Када завршиш мољење Исусовом молитвом,тј. одређени број молитава, не препуштај се разним размишљањима и маштањима, која су увек пуста, јажна и варљива, него време до сна проведи настављајући у оном правцу који си добио у молитвеном подвигу. Падајући у сан, понављај молитву и заспи са њом. Научи да кад се пробудиш из сна твоја прва мисао, прва реч и дело буде молитва Исусова.

6. Потруди се да се толико навикнеш на молитву Исусову, да она постане твоја непрестана молитва.

7. Питање: Могу ли сва браћа у манастиру да се баве Исусовом молитвом?

Одговор: Не само да могу, него и треба то да чине. Приликом пострижења у монаштво, када се новопостриженом даје бројаница, која се при том назива духовним мачем, њему се завештава непрестано, даноноћно мољење Исусовом молитвом. Следствено томе, бављење Исусовом молитвом је завет монаха. Блажени старац Серафим Саровски, који је достигао велики напредак у молитви, стално је саветовао свим монасима да живе пажљиво и да упражњавају молитву Исусову. Баћушка Серафим, говорећи о молитви Исусовој, додао је: "Само спољна молитва није довољна. Бог гледа на ум, зато они монаси који не сједињују спољну молитву са унутрашњом (умном Исусовом), и нису монаси" (Еп.Игњатије, Реч о молитви Исусовој,стр.9-10).

8. Приликом бављења молитвом Исусовом од прелести у потпуности и сасвим поуздано чува онај облик смирења који називамо плачем. Плач је усрдни осећај покајања, спасоносне туге због греховности и разноликих и многобројних људских слабости. Плач је дух скрушен, срце скрушено и смерно, које Бог неће презрети (Пс.50), тј. неће га дати у власт и на оскврњење демонима.

9. Нека наша молитва буде прожета осећањем покајања, нека се сједини са плачем, и прелест никада неће утицати на нас.

10. Онај ко се подвизава у безмолвију, да би задобио чисту молитву треба да путује духовним путем молитве са великим трепетом и плачем, уз тражење савета од искусних, свагда плачући због својих грехова. Ако ђаво увиди да подвижник живи са сузама, неће се задржавати поред њега, јер не трпи смирење које долази од плача (преп.Григорије Синаит).

11. Како стајати на молитви? Код упражњавања молитве Исусове треба да стојимо пред Богом у најдубљој побожности, у највећем страху и трепету, устремљејући к Њему сву нашу пажњу. Дивно је рекао св.Исак Сирин: "Када на молитви станеш пред Бога, у мислима својим постани као мрав, као гмизавац, као пијавица, као дете које још не уме да говори" (Беседа 49).

12. Име Господа нашег Исуса Христа Божанско је; сила и дејство тога имена - Божански су; они су свемогући и спасоносни ... Свети Варсануфије Велики каже да је непрестано призивање имена Божијег лечење, које уништава не само страсти, него чак и њихово дејство.

молитвеник » књиге о молитви » претходна страна »