СВЕТООТАЧКИ САВЕТИ О МОЛИТВИ
(ОЧИНСКЕ ПОУКЕ (Избор из писама и беседа) - Старац Јефрем (Филотејски и Аризонски))

"Дело Исусове молитве не траје два или три дана него током дугог временског периода и многих година", запажа свети Златоуст, "јер је потребно много борбе и времена да би се ђаво истерао и да би Христос заузео Своје обитавалиште. Дакле, посветите се молитви и чекајте Господа Бога док вас не помилује. Немојте тражити ништа осим милости Господа славе, и тражите је смиреног и скрушеног срца. Јецајте од јутра до вечери а ако је могуће и током ноћи: "Господе Исусе Христе, помилуј ме!' Све до своје смрти присиљавајте ум на ово дело."

Сви наши Оци дају сличне савете, сваки на свој начин и својим речима, зависно од његовог опита у борби и победи

"Браћо, увек удишите Христа", саветује свети Антоније, учитељ пустиножитељства.

"Увек се сећај Бога, и твој ум ће се претворити у небо", објављује свети Нил Мудри.

Уколико човек више истраје у молитви, утолико ће се више очистити његово срце а његов ум просветлити, побољшаће се његово стање, утолико ће више Царство Божије распрострети своју радост и своје присуство унутар човека који је образ Божији и због којег је Богочовек Исус све крајеве земаљске наткрилио Својом врлином, Својим страдањима и Својим васкрсењем.

Човек који посредством подвижништва умртвљује своје чуло укуса, који своја чувства лишава свих овоземаљских наслада и који до краја одважно стоји насупрот утицајима владара овога света, примиће још овде, у овом животу, предукус добара Царства Небеског: спокојство помисли, мир срца, слатке потоке суза, узношење ума, познање тајинстава, преизобиље љубави, созерцавање Бога и савршенство, "колико год је то људској природи могуће." Све је то могуће посредством систематске, сталне, упорне, непоколебиве борбе за умну (ноетичку) молитву. Међутим, да би Бог чуо ово непрестано умно богомислије, морају се испунити услови монашког (и уопште хришћанског) духовног живота, што ће заузврат потпомоћи молитву.

Што се тиче послушника, од њих се захтева непоколебиво послушање у односу на старца, који је видљиви образац живота ХристаСпаситеља. Што се тиче свих Хришћана, од њих се захтева да своје животе устроје сагласно саветима духовних отаца и да буду покорни канонима Једне, Свете Православне Цркве, како појединац не би лутао сопственим путем жеља и чежњи. Уосталом, и Свето писмо нам саветује да будемо опрезни.

У Изрекама пустињских Отаца цитира се врло једноставно и разумљиво гледиште аве Мине: "Послушање за послушање: кад је неко послушан Богу, и Бог је послушан њему." Ава Исаија то исцрпније објашњава: "Немогуће је да Бог не чује човека, ако тај човек није непослушан Богу. Он није далеко од човека, али наша воља је та ко ja му не допушта да чује нашу молитву."

Ако се молите и ако се ваша молитва не чује, размислите да ли случајно нисте били непослушни. Ако се молите током ноћи, а нисте пазили на свој начин живота током дана, то је као да истовремено градите и рушите. Уколико сте немарни у ситницама, сигурно ћете подлећи и пасти и у великим стварима. Пазите на себе.

Бог неће постојано слати Своју благодат у срце које не поставља ограду пред својим страстима, нити у ум који не показује да ограничава своја бесциљна лутања. У почетку, Бог нам даје благодат да би нам помогао, да би нас побудио, да би насладио наша душевна чувства, да би нас привукао. Међутим, ако се упоредо с тим не будемо и ми потрудили, благодат неће бити делотворна и повући ће се. Апетит се појављује са узимањем хране, а молитва са молитвом.

Јеси ли на својој служби, на свом задатку? Сети се шта су Свети Оци говорили самима себи док су радили: " Тело, ради да би се нахранило; душо, бдиј да би била спасена! "

Лута ли твој ум? Шапатом изговори молитву и не препуштај се празнословљу, јер ћеш празнословљем нашкодити и другима, као и самоме себи.

Ава Филимон је рекао: "Многи од Светих Отаца могли су да виде како их ангели посматрају, због чега су се штитили безмолвијем и ни с ким нису разговарали."

Уместо да губите време, изговарајте молитву. Уколико вас више обузима тромост и равнодушност, утолико више треба да се плашите претње коју је Господ упутио злом и лењом слуги (в. Мт. 25;26). Ако допустите да дани и ноћи пролазе у немару који ће све више и више расти, ускоро ћете постати крајње немарни. Хоћете ли се можда похвалити својим немаром, кад други буду примали венце за свој труд?

Брате, потруди се мало у молитви и бдењу и видећеш да радост извире из твог срца, а да светлост свиће на своду твог ума. То није она врста радости која ће ишчезнути и пре него што си успео да уживаш у њој, него радост која је слатка и подобна сладости ангела, док је светлост заправо незалазна светлост другог света коју ти је Христос, Светлост света, долазећи са молитвом, подарио и пре него што си напустио овај свет. Зар се то није дешавало нашим Оцима, и зар се то неће догодити и нама, уколико га не спрече наш немар и маловерје?

Мој старац је обично говорио: "Потруди се мало да би Бог постао твој дужник, и Он ће ти временом послати много више него што си се трудио или тражио."

Не заборави речи светог Исаака Сиријског: "Ђаво се најпре бори да уклони непрестану молитву срца, а затим убеђује монаха да запостави и време одређено за молитву и молитвено правило, које се извршава уз поклоне и метаније."

Дакле, не слушај оно што ти шапуће немар, и ако желиш да Бог прекрије твоје погрешке, прекривај и ти погрешке свог брата, и трпи заједно са њим његова искушења и патње.

Не одговарај и не скривај помисли од свог духовног оца, јер ћеш се читавог живота узалудно трудити, а твоја молитва ће остати бесплодна.

Ако се не очистиш искреном исповешћу, како ћеш приступити да примиш пренепорочна и животворна тајинства Христова? Зар ниси чуо да она дају живот ономе ко се достојно причешћује, а смрт ономе ко их недостојно прима?

Не говори: "Исти сам као и други", јер је то бесмислица, и Судију не можеш преварити.

Свака помисао која доноси очајање и претерано жаљење потиче од ђавола. Требало би да је одмах одбијеш, јер ће прекинути нит молитве. Свака помисао која у души изазива умерени бол, помешан с радошћу и сузама, потиче од Бога. Благодат Божија никад не води човека у безнађе него га води ка покајању.

молитвеник » књиге о молитви » претходна страна »